Goede vrijdag - Reisverslag uit Bombay, India van Kim en Evelien - WaarBenJij.nu Goede vrijdag - Reisverslag uit Bombay, India van Kim en Evelien - WaarBenJij.nu

Goede vrijdag

Blijf op de hoogte en volg Kim en Evelien

21 April 2014 | India, Bombay

Namasté!

Vandaag is het Goede Vrijdag.
Wij hebben twee dagen geleden al vernomen dat vandaag de kerkdienst zo'n drie uur gaat duren,pfffffff! Maar slim als we zijn bespreken we, voordat Major Ashok ons meesleep naar de langdradige volwassendienst, dat we de dienst bij Sion kunnen bijwonen. Een dienst voor en door kinderen is leuker en waarschijnlijk ook beter te begrijpen voor ons aangezien het helemaal in Marathi is.

Hup even langs de bakker om wat lekkers te halen voor de meisjes want met legen handen aankomen kan natuurlijk niet. :-)

Samen met Major Ashok vertrekken we naar Sion om te checken of alle speeltoestelen goed en mooi zijn gemaakt. Het ziet er allemaal prima uit in mooie vrolijke kleuren.
De basketbalpaal is geschilderd, er zit een nieuw bord tegenaan en er is een nieuwe ring aan bevestigd dus klaar voor gebruik.
De glijbaan en de wip zijn ook geschilderd evenals de schommel en de draaimolen. De draaimolen is helemaal gerepareerd dus deze draait weer en de schommel is ook helemaal gerepareerd en verstevigd.
Al met al super gezellige, kleurrijke speeltuin.

De kinderen waren natuurlijk weer dol enthousiast om ons te zien en we werden weer bestookt met vragen en voordat we het wisten stonden er alweer zes mensen aan onze haren te trekken.
We zagen er weer verdomd goed uit en werden uitgenodigd voor een lunch bij Major Tara. Wat wel grappig is, is dat de gastvrouw nooit bij haar gasten aan tafel komt zitten. Gasten zijn heel erg belangrijk en die worden dan ook erg verwend. Nadat wij klaar waren met eten, wat weer super lekker was, ging Major Tara pas eten.
Buikje rond, haren netjes in de plooi en nu is het tijd voor de dienst.
Erg leuk om te zien maar DRIE UUR is wel echt een beetje overdreven. We waren net volgestopt met eten en het was erg benauwd, wat betekend dat het erg moeilijk is om wakker te blijven. Kim haar ogen vielen daarom ook geregeld dicht en Evelien blijf aan het gapen.
Poeh poeh, lang dienstje en blij dat hij was afgelopen.

Na de dienst nog wat spelletjes gedaan en flink gelachen met de meisjes. We begrijpen elkaar steeds beter wat het erg leuk maakt.
Major Ashok was voor de dienst al naar huis vertrokken voor zijn eigen dienst.

Per taxi vertrekken wij naar 'The Great Wall of Mumbai'. Geen enkele taxi chauffeur blijkt te weten waar het is en we beginnen zo langzamerhand geïrriteerd te raken van chauffeurs die zeggen te weten waar het is en wat dus niet zo blijkt te zijn.
We geven het op en besluiten kinderboeken te gaan komen voor Aruna want we zijn in het boekengedeelte. Al snel vinden we een behulpzame vriendelijke man die help zoeken en met veel leuke boeken komt aandragen. Uiteindelijk kopen we 40 boeken voor 20 euro.

In de avond afgesproken met de scout van Bollywood voor een drankje die op zijn beurt een vriend uit de UK heeft meegenomen die voor 9 maanden in India woont.
Na een gezellige avond duiken we voldaan ons bedje in. :-)

Zaterdag = uitslagen. In de middag doen we poging twee voor de 'Great Wall of India'. Al snel komen we erachter dat we gisteren de kaart helemaal verkeerd gelezen hebben en dat we voor niks onaardig hebben gedaan tegen de taxi chauffeurs, oeps! Na een taxirit van 45 min. blijkt de Wall helemaal niet zo GREAT te zijn. Het is een drie kilometer lange muur vol met graffiti. Op de muur staan politieke uitspraken en statements maar omdat de Moeson hier alles verwoest in het regenseizoen is alles erg vaag en onduidelijk. Dit hebben we dus snel gezien en we zijn ietwat teleurgesteld omdat we er meer van hadden verwacht.

Hierna zijn we naar een 33 verdiepingen hoog 5***** hotel gegaan om daar vanaf het dak Mumbai te zien. Machtig om dit zo te zien.
De dag sluiten we af met een zonsondergang aan de 'Marine Drive'. Lekker met een ijsje en verse mango kijken naar de zon die zakt in de zee.

Zondag was site-seeingdag want er was nog een ding war we niet gezien hebben, 'the hanging gardens'. Helaas is het hoog zomer hier dus de tuinen waren niet in bloei maar wat dor. Het park is aangelegd op de top van een berg dus er mooi uitzicht over Mumbai. Wat het park zo bijzonder maakt is dat alle struiken in de vormen van allerlei dieren zijn gesnoeid.

Op onze weg terug naar het hostel hebben we het geluk dat er net een bruidsstoet voorbij komt. Allemaal mensen, dansend op straat en een straatband die volop muziek speelt. Er word ons verteld dat het erg speciaal is om te zien en dat het een rijke familie is.
Zo willen wij ook wel trouwen ;-)

Irritaties:
- Vieze mannetjes die in onze oor fluisteren 'money change?' of 'hasjies?'
- Bedelaars die je blijven achtervolgen.
- Verkooplieden die nooit kunnen toegeven dat ze niet hebben wat wij zoeken(lief bedoeld maar erg irritant).
- Toeterende auto's maar eigenlijk het hele verkeer.
- Iedereen gooit afval op straat en in de zee.
- Alle afspraken beginnen een uur later.
- Major Ashok wil niet begrijpen dat bellen en smsen ons een vermogen kost.
- Ze blijven je volstoppen met eten terwijl je al ontploft.

• 21 April 2014 - 18:09

Els Rieter:

Weer een prachtig verhaal kanjers.
    Liefs xx

• 21 April 2014 - 19:07

Diana:

Straks zullen jullie met een big smile terug denken aan al die irritaties. Dan wordt het een leuk verhaal om over te vertellen. Geniet er nog maar even van meisjes en doe vooral nog heel veel goede daden daar in India.

• 22 April 2014 - 07:27

Tim:

Goed bezig dames! Xx

• 22 April 2014 - 10:33

Paul:

Hartstikke leuk al die verhalen en ervaringen. Fijn dat je zoveel kunt betekenen voor die kinderen en toch nog zoveel kunt zien van Mumbai en omgeving. Nederland zal straks wel relaxed zijn na zo'n drukte in Mumbai.
    Geniet ze.

Verslag uit: India, Bombay

Kim en Evelien naar India

In India gaan wij twee projecten van het Leger des Heils aandoen om hier een steentje bij te dragen.
Tijdens het eerste gedeelte van onze reis verblijven wij in Mumbai. In Mumbai staat het kinderhuis Sion voor meisjes van 6 tot 20 jaar.
'Sion biedt opvang en is tegelijk een school voor (wees)kinderen. Ze leren op eigen benen te staan en maken kennis met de bijbel. Maar liefst honderdtwintig kinderen gaan naar school bij Sion. Ze leren er computeren, verplegen en kleren te maken. Bovendien heeft Sion contacten en uitwisselingen met andere scholen. Als de kinderen willen, kunnen ze ook op een andere school colleges bezoeken.'

Tijdens het tweede deel van onze reis vertrekken naar de andere kan van het land richting Stuartpuram. In dit dorpje staat een hostel voor jongens en meisjes van 6 tot 12 jaar.
'Het Leger des Heils in India runt in het dorpje Stuartpuram een hostel voor jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar. Stuartpuram is ooit gesticht als een plaats om criminele stammen onder te brengen. Honderd jaar geleden schakelde de regering het Leger des Heils in om het nodige welzijnswerk op te zetten. Het Leger begon er een lagere en een middelbare school en het hostel. Vlak bij het hostel werd ook een korps (kerkelijke gemeente van het Leger des Heils) gevestigd. De kinderen uit het hostel worden actief betrokken bij de zondagse samenkomsten en andere activiteiten.
Het tehuis staat open voor kinderen uit arme gezinnen, ongeacht afkomst of religie.'

Deze mooie projecten hebben geld nodig voor schoenen, schoolboeken, nieuw beddengoed en een speelplaats.
Met jullie hulp zouden wij graag een mooi bedrag meenemen naar India om daar spullen voor de kinderen aan te schaffen.