De eerste dagen van ons avontuur - Reisverslag uit Bombay, India van Kim en Evelien - WaarBenJij.nu De eerste dagen van ons avontuur - Reisverslag uit Bombay, India van Kim en Evelien - WaarBenJij.nu

De eerste dagen van ons avontuur

Door: Evelien en Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim en Evelien

08 April 2014 | India, Bombay

Hallo allemaal,

hier het eerste verhaal van ons avontuur. Bedankt dat jullie ons allemaal zo bang hebben gemaakt, we hebben nog niet boven gaten hoeven te hangen om naar de wc te gaan en hebben ook nog geen voedselvergiftiging ;) Wel ruiken we een beetje raar maar dat valt hier gelukkig niet op.

Het begon allemaal 5 april, we werden weggebracht naar Schiphol. Evelien door Roeland en Kim door haar papa en mama. Na het inchecken hoorde we ineens 2 dames giechelen en daar waren Waldine en Misha, als verrassing om ons uit te zwaaien. Wat lief! Het afscheid was erg zwaar, haha, want we zijn maar liefst een hele maand weg.

De vliegreis is erg goed verlopen, lekker films gekeken in het vliegtuig en heel veel gegeten :) Bij aankomst werden we opgehaald door Major Ashok, hier hebben we in Nederland al veel mail contact mee gehad. Hij heeft ons naar het hotel bebracht door het DRUKKE Indische verkeer. Klein probleempje was dat, doordat wij lekker eigenwijs zelf een hotel gezocht hadden, we heel erg ver van de projecten afzaten. Daarom zijn we de volgende dag naar een ander hotel verhuist.

Eerste nachtje hebben we erg goed geslapen, helemaal bezweet werden we wakker. Daarna een ontbijtje en op naar de taxi. We lieten een adres van een cafe zien aan de taxichauffeur, hier hebben we afgesproken met Paul. Heel toevallig een bekende van Evelien hier in Mumbai. Na ons een uur stevig vast gehouden te hebben in de taxi (door het drukke, ongeregelde verkeer) kwamen we aan bij het cafe. Hier samen met Paul wat gedronken waarna hij ons de Gateway of India en het Taj Mahal hotel heeft laten zien. Erg druk en toeristisch daar maar leuk om te zien! Daarna door naar het centraal station, een erg groot en indrukwekkend gebouw en tot slot eten bij de Mac om onze Nederlandse maagjes te laten wennen aan India.

Dag 2 begon lekker vroeg voor ons, 7.00u wekker, klaar maken, ontbijten en hup de taxi in. Major Ashok kwam ons ophalen bij het hotel en samen met hem zijn we naar het hoofdkantoor van het LDH vertrokken. Hier hebben we eerst een kerkdienst bijgewoond. We mochten plaatsnemen in het vrouwen rijtje, in India zitten mannen en vrouwen altijd gescheiden van elkaar. We konden er weinig tot niets van verstaan totdat we met zijn alle een lied mochten zingen. Wij kregen ook een boekje dus konden uit volle borst mee zingen, over Bleeding Lambs (titel van het lied). Na de kerkdienst werden we naar voren geroepen en welkom geheten. We kregen beide een bos bloemen en mochten ons zegje doen.
Daarna hebben we een gesprek gehad met de hoge baas hier. We hebben samen een planning gemaakt, we merken al meteen dat ze zich erg verantwoordelijk over ons voelen, over onze gezondheid en veiligheid. Heeeel verantwoordelijk, ze vinden het geen goed idee dat we alleen naar Goa gaan en er wordt ons steeds verteld dat we wel voor 21.00u in ons hotel moeten zijn. Aan het einde van het gesprek hebben we een planning over het bezoeken van de projecten gemaakt, een totaal andere planning als wij zelf gemaakt hadden, maar we kunnen ons natuurlijk erg goed aanpassen dus stemmen in met de planning.

Daarna hebben we een aantal projecten bezocht, een snelle rondleiding langs een aantal projecten. We hebben een eerste indruk gekregen en gekeken waar we de kinderen blij mee zouden kunnen maken.
We hebben een kort bezoek gebracht aan een school en opvang voor meisjes, kinderen van prostituees. Bij binnenkomst begroeten de meisjes ons vriendelijk. Ze zitten allemaal op de grond in een klaslokaal. We hebben ons voorgesteld en vervolgens snoepjes uitgedeeld. De kinderen ruiken en kijken eerst naar de snoepjes en stoppen het dan in hun mond. De meeste hebben dit nog nooit eerder gegeten.

Vervolgens hebben we een opvang bezocht waar 14 bejaarde mannen wonen. Ze zijn blij om ons te zien en we worden vriendelijk begroet en krijgen een hand van ze.
Het lijkt tot nu toe dat iedereen erg aardig tegen ons is, maar dat valt best mee. Mensen in het hotel en op straat zijn lang niet allemaal vriendelijk. Wanneer wij heel enthousiast groeten, wordt er regelmatig niks terug gezegd.

Daarna een highschool bezocht, hier waren geen kinderen omdat ze examens hebben en al vroeg naar huis waren. Hier dus alleen een praatje gemaakt met de leraressen.

Tot slot hebben we een erg mooi, door het LDH vanuit NL gefinancierd, project bezocht. Street Children. We worden wederom erg welkom ontvangen, mede omdat we dus uit Nederland komen en ze erg dankbaar zijn voor dit project. We worden voorgesteld aan de klas en hebben vervolgens samen met de kinderen bootjes gevouwen van gekleurd papier. Nouja wij hebben vooral gevouwen en de kinderen vooral gekeken. Erg leuk om samen met deze kinderen te doen. Als bedankje werden er liedjes voor ons gezongen met dansjes erbij.
Een meisje werd in het bijzonder naar voren geroepen, zij voerde alleen een liedje en dansje op. Dit is een meisje wat vanaf haar geboorte al doof is. Het bijzondere is dat ze allerlei klanken kan maken waardoor ook zij voor ons een liedje kan voordragen, erg mooi.

In de middag zijn we in de stad opzoek gegaan naar spelletjes etc. Uiteindelijk kwamen we uit bij een kraampje op straat. Tussen de drukte op straat hebben we wel 1.5uur gestaan om spelletjes uit te zoeken en te onderhandelen over de prijs. Tot slot gingen we met de taxi terug naar het hotel. De dak van de taxi vol met speelgoed voor de kinderen, voor een spot prijsje. Onze missie voor vandaag zat erop. We waren dood moe en helemaal nat van het zweet.

's Avonds even gewinkeld en lekker wat gegeten en tot slot uitgeput in slaap vallen.

Ow ja, beide zijn we onder gekakt door vogels wat volgens de Indiers heeeeeeel veeeeeeel geluk brengt :-)

• 08 April 2014 - 06:38

Linda Bijsterveld:

Het klinkt alsof jullie al heel veel indrukken hebben mogen opdoen.
    Ook mooie foto's voorbij zien komen op FB! :)

Nog heel veel succes de komende tijd; wij blijven graag meelezen.

Dikke kus,
    Linda, Jens en Robin

• 08 April 2014 - 07:23

Tim:

Mooie eerste dagen zo te lezen! Maak er wat van samen!

Xx Tim

• 08 April 2014 - 09:16

Patries:

Hai schatten, wat leuk om jullie verhaal te lezen!! Geniet maar lekker van deze mooie ervaring!
    Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Dikke kus Patries en Mowgli❤️

• 08 April 2014 - 09:44

Marij:

Hee meisjes, klinkt goed de tijd zal omvliegen als ik hoor hoe de dagen gevuld zijn.
    Geniet met volle teugen.
    dikke knuffel voor jullie allebei!

Mama en Marij xx

• 08 April 2014 - 12:54

Barbara:

He meisjes,

Klinkt nu al heel interresant, jullie zijn goed bezig!!!

Ga er van genieten de komende weken en laat die volgens maar lekker hun gang gaan (heerlijk) die Indiërs sporen niet volgens mij

• 08 April 2014 - 17:19

Els:

Hallo stoere meisjes,

Super leuk verhaal.
    Want hebben jullie al veel gedaan, zeer interresant.
    Trotse moeder xxx

• 08 April 2014 - 18:06

Patricia:

Hey meiden,
    Wat een mooi verhaal en wat zijn jullie goed bezig zeg!
    Hopelijk kunnen jullie nog veel mooie dingen betekenen voor die mensen daar!

Xxx Patricia

• 08 April 2014 - 19:52

Enny:

wat een indrukken hebben jullie al opgedaan de eerste dagen.
    heel veel sukses en pas ook goed op jullie zelf hè!
    groetjes, liefs en geniet van jullie tijd daar!!!!

enny

• 08 April 2014 - 20:58

Paul Rieter:

Hallo Evelien en Kim, bij het lezen van jullie verhalen en ervaringen begint het weer te kriebelen om ook weer eens terug te gaan naar India. Geweldig als je zo mensen en kinderen kunt helpen en de dankbaarheid die je ervoor terug krijgt. Ben benieuwd naar de volgende ervaringen. Veel succes en geniet ervan. Paul

• 08 April 2014 - 23:07

Diana Vd Ven:

hoi, zoveel indrukken en zoveel goede daden te verrichten. Heel mooi dat jullie dit kunnen doen. Geniet ervan, je zult straks de luxe thuis weer heel erg kunnen waarderen. Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Verslag uit: India, Bombay

Kim en Evelien naar India

In India gaan wij twee projecten van het Leger des Heils aandoen om hier een steentje bij te dragen.
Tijdens het eerste gedeelte van onze reis verblijven wij in Mumbai. In Mumbai staat het kinderhuis Sion voor meisjes van 6 tot 20 jaar.
'Sion biedt opvang en is tegelijk een school voor (wees)kinderen. Ze leren op eigen benen te staan en maken kennis met de bijbel. Maar liefst honderdtwintig kinderen gaan naar school bij Sion. Ze leren er computeren, verplegen en kleren te maken. Bovendien heeft Sion contacten en uitwisselingen met andere scholen. Als de kinderen willen, kunnen ze ook op een andere school colleges bezoeken.'

Tijdens het tweede deel van onze reis vertrekken naar de andere kan van het land richting Stuartpuram. In dit dorpje staat een hostel voor jongens en meisjes van 6 tot 12 jaar.
'Het Leger des Heils in India runt in het dorpje Stuartpuram een hostel voor jongens en meisjes van zes tot twaalf jaar. Stuartpuram is ooit gesticht als een plaats om criminele stammen onder te brengen. Honderd jaar geleden schakelde de regering het Leger des Heils in om het nodige welzijnswerk op te zetten. Het Leger begon er een lagere en een middelbare school en het hostel. Vlak bij het hostel werd ook een korps (kerkelijke gemeente van het Leger des Heils) gevestigd. De kinderen uit het hostel worden actief betrokken bij de zondagse samenkomsten en andere activiteiten.
Het tehuis staat open voor kinderen uit arme gezinnen, ongeacht afkomst of religie.'

Deze mooie projecten hebben geld nodig voor schoenen, schoolboeken, nieuw beddengoed en een speelplaats.
Met jullie hulp zouden wij graag een mooi bedrag meenemen naar India om daar spullen voor de kinderen aan te schaffen.